donderdag 1 december 2011

Ondernemerschap en creativiteit.

Maandag 24 oktober 2011. Voor http://ikonderneemhet.nl/

Vier jaar geleden volgde ik een training die hete “het spel en de knikkers”.
Ik wilde leven van mijn kunstenaarschap; Mijn inkomen verbeteren zodat ik de huur van mijn huis en werkplaats kon betalen, eten en ietsje meer, maar vooral dat ik door dit inkomen elke dag zou kunnen schilderen om fabuleus werk te maken! Voor dat inkomen moest ik zo bleek mijn zakelijke kant ontwikkelen. Want ook al ben je zo kundig, waarachtig en integer, goed en speciaal (waarin dan ook), zonder jezelf waarde te geven op het podium die het in centen uitdrukt, houd het op een dag op.

De man van de training onderhandelen liet ons weten dat ondernemers vaak niet weten waarin ze ondernemen. Dat ze ondernemer zijn. Ja, dat wel. Maar op zijn vraag waarin kwam vaak geen antwoord. Daarin zei hij bemoedigend tegen ons (kunstenaars). En dat was een eyeopener voor mij; zijn jullie misschien wel meer ondernemer. Je hebt je passie je weet wat je wilt vertellen. Je bent nieuwsgierig, je steekt je kop boven het maaiveld uit met je werk. Je onderneemt. Jullie hebben een basis voor onderhandeling. De training ging verder.

Nu ben ik een echte ondernemer. Dat wil zeggen; ik heb de focus om gedraaid. Niet alleen vanwege die training, maar meerdere trainingen die er op volgden om mijn kunstenaarschap om te zetten in meer geld. Ik heb naar aanleiding van de trainingen besloten dat ik eerst geld wil verdienen en dan als er ruimte is ga ik misschien weer schilderen zonder het idee dat ik er geld mee hoef te verdienen. Schilderen is betreft haar waarde voor mij en die ik het de maatschappij toedicht te autonoom om me zorgen te maken over verkoop van mijn werken.
 
Dat ik het roer om gegooid heb is allemaal niet gemakkelijk en zomaar gegaan natuurlijk. Ik heb een plan gemaakt waarmee ik geld kan verdienen en toch dicht bij mijn passies kan blijven. Daaruit is het bedrijf; “Creativity at work” ontstaan; Voor vernieuwend denken; Creatief denken voor innovatie in bedrijven en patroon doorbraak in het persoonlijk leven.

Door mijn ervaring als kunstenaar alleen vanuit het hart te willen werken naar de ommekeer bewust een bedrijf op te zetten om geld te verdienen is voor mij het begrip ondernemerschap een speerpunt geworden.

  • Wat is ondernemen?
  • Welke waarde heeft het voor je?
  • In geld uitgedruk?
  • In passie uitgedrukt?
  • Wat onderneem jij?
  • Waarom onderneem je?
  • Hoe kun je je ondernemerschap verijken?
  • Wat betekent creatief zijn hierin?
  • Wat is succes voor jou?
  • Etc.…


Ik ben benieuwd naar jullie belevingen, antwoorden en vragen hierover en ik vind het leuk om daar op te reageren met praktische ideeën en creatieve technieken om wellicht toe te passen in jouw onderneming.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten